Σεμινάριο
Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Λίγα λόγια για το σεμινάριο
Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μία σχετικά ετερογενή ομάδα δυσκολιών που σχετίζονται, αλλά και επηρεάζουν, κυρίως, τη σχολική επίδοση. Αρκετές είναι οι απόπειρες των επιστημόνων που προσπάθησαν να δώσουν έναν ευρύτερα αποδεκτό ορισμό για τις μαθησιακές δυσκολίες χωρίς, όμως, ακόμα και σήμερα να υπάρχει η επιθυμητή συναίνεση (Little, Akin-Little, & Richards, 2006).
Ο Hammil (1990) σε μια μελέτη του που αναζητούσε τον ευρύτερα αποδεκτό ορισμό, θεωρεί τις ΜΔ σαν μια μεγάλη ομάδα πολύμορφων δυσκολιών και ορίζει ως κοινό δείκτη της ενδοπροσωπικής μεταβλητότητας την “απροσδόκητη” απόκλιση μεταξύ του νοητικού επιπέδου και της αποτελεσματικότητας του ατόμου στις σχολικές δραστηριότητες που πρέπει να εκτελέσει (π.χ. ανάγνωση, γραφή, επίλυση προβλημάτων). Επίσης, ορίζει ως κριτήρια αποκλεισμού από την ομάδα των ΜΔ τις αισθητηριακές ανεπάρκειες, τη νοητική υστέρηση, τις εξωγενείς επιρροές (π.χ. πολιτισμικές διαφορές, υστερημένο γλωσσικό περιβάλλον, ανεπαρκής ή ακατάλληλη εκπαίδευση) και τα συναισθηματικά προβλήματα ή τα προβλήματα συμπεριφοράς. Άρα, οι μαθητές που εμφανίζουν απροσδόκητη υποεπίδοση, με βάση τα κριτήρια αποκλεισμού, θεωρείται ότι ανήκουν στην ομάδα των μαθησιακών δυσκολιών, ενώ όσοι μαθητές αναμένεται να εμφανίσουν χαμηλή επίδοση εξαιτίας συναισθηματικών, οικονομικών, πολιτισμικών ή και εκπαιδευτικών επιβαρυντικών παραγόντων εξαιρούνται από αυτή την ομάδα (Κavale & Forness, 2000).
Οι Fletcher, Lyon, Fuchs, & Barnes (2007) προτείνουν τέσσερα μοντέλα κατηγοριοποίησης των μαθησιακών δυσκολιών: α. το μοντέλο της απόκλισης ανάμεσα στην νοητική ικανότητα και την επίτευξη, β. το μοντέλο της υποεπίδοσης, γ. το μοντέλο των ενδοατομικών διαφορών και δ. το μοντέλο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (R[esponse]t[o]I[ntervention]). Νωρίτερα, οι Fletcher, Morris, & Lyon (2003) στη δική τους μελέτη διαφοροποιούνται ως προς την ονομοτοδοσία και αναφέρουν το μοντέλο επίλυσης προβλήματος, το οποίο, θα μπορούσαμε να πούμε, ότι είναι η πρώτη μορφή του μοντέλου της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Το μοντέλο αυτό θεωρεί σημαντική την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών μέσα από διαβαθμισμένες διδακτικές παρεμβάσεις.
Σε αυτό το σεμινάριο θα εστιάσουμε τόσο στους δείκτες εμφάνισης των μαθησιακών δυσκολιών και τη διάκρισή τους από τις δυσκολίες στη μάθηση και θα εστιάσουμε σε εκείνες τις διαφοροποιημένες διδακτικές παρεμβάσεις που στηρίζονται στο “τι λειτουργεί”, ποια παρέμβαση είναι αποδοτική και προσπαθεί να βελτιώνει τις μαθησιακές επιδόσεις που οδηγούν στον προσδιορισμό των μαθησιακών δυσκολιών. Ο σχεδιασμός κατάλληλων και στοχευμένων διδακτικών παρεμβάσεων βοηθά τον εκπαιδευτικό να εστιάζει στον τρόπο που μπορούν να μάθουν αποδοτικότερα οι μαθητές του και από την άλλη οι μαθητές μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν μέσα από δραστηριότητες με νόημα που αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους (McNamara, 2007).
Ενδεικτικά περιεχόμενα
- Ορισμός των Μαθησιακών Δυσκολιών
- Μοντέλα κατηγοριοποίησης των Μαθησιακών Δυσκολιών
- Μοντέλο της απόκλισης
- Μοντέλο της υποεπίδοσης
- Μοντέλο ενδοατομικών διαφορών
- Μοντέλο διαφοροποιημένης διδασκαλίας
- Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
- Ποιες είναι οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
- Δυσλεξία
- Δυσορθογραφία, Δυσαναγνωσία, Δυσγραφία
- Τα χαρακτηριστικά των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
- Ανίχνευση και πρώτη αντιμετώπιση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
- Παρέμβαση, Υποστήριξη και Αντιμετώπιση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
- Διαφοροποιημένη Διδασκαλία:
- Ορισμός και Στόχοι
- Χαρακτηριστικά και διαφορές από τις άλλες διδακτικές πρακτικές
- Αξιολόγηση
- Διαφοροποιημένη Διδασκαλία και Μαθησιακές Δυσκολίες
- Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και η προσαρμογή τους
- Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία ως εργαλείο “μεταμόρφωσης” των προβλημάτων μάθησης και συμπεριφοράς
- Ανάπτυξη προγράμματος
Χρήσιμες πληροφορίες:
Πόλη Διεξαγωγής: | Αθήνα |
Τόπος: |
Τα Σεμινάρια υλοποιούνται στις εγκαταστάσεις του ΑΙΕ: Μενεμένης 5 Νέα Ιωνία Αττικής Τ.Κ. 14231 |
Ώρες Διεξαγωγής: | 10:00-14:00 |
Ώρες Προσέλευσης & Παραλαβή Φακέλου Σεμιναρίου: |
09:00-09:45 |
Έναρξη Σεμιναρίου: | 10:00 |
Διάλειμμα - Καφές: | 12:00-12:30 |
Ολοκλήρωση Σεμιναρίου: | 14:00 |
Παραλαβή Βεβαιώσεων: | 14:00-14:30 |
Επιμορφώτρια: |
Ζωή Κρόκου, Δρ. Ειδικής Παιδαγωγικής |
Δίδακτρα Σεμιναρίου
30€, Εκπαιδευτικοί 20€, Φοιτητές: 15€, Άνεργοι: 15€, Κάτοχοι Ετήσιας Κάρτας Σεμιναρίων του ΑΙΕ: Δωρεάν
Δίδακτρα Σεμιναριακού Κύκλου ΜΔ
100€, Εκπαιδευτικοί 80€, Φοιτητές: 65€, Άνεργοι: 65€, Απόφοιτοι ετησίων προγραμμάτων του ΑΙΕ: 50€
Δείτε εδώ το συνολικό πρόγραμμα του σεμιναριακού κύκλου των ΜΔ
Παρέχονται:
- Σημειώσεις
- Βιβλιογραφία
- Βεβαίωση
- Επιπλέον Πιστωτικές Μονάδες: 2
Τι είναι οι πιστωτικές μονάδες;
Από τον Ιανουάριο του 2013 το Ανοικτό Ίδρυμα Εκπαίδευσης, καθιέρωσε μια ακόμα παροχή για όλους όσους συμμετέχουν στα δια ζώσης σεμινάρια και τις Ημερίδες.
Κάθε σεμινάριο, εκτός από τις σημειώσεις σε έντυπη μορφή, το εκπαιδευτικό υλικό και την έκπτωση στην αγορά των βιβλίων, θα προσφέρει συγκεκριμένες πιστωτικές μονάδες, τις οποίες μπορείτε να εξαργυρώνετε σε εκπαιδευτικές υπηρεσίες ως εξής:
- Με τη συγκέντρωση 10 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα δια ζώσης, σεμινάριο ή ημερίδα της επιλογής σας.
- Με τη συγκέντρωση 20 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα e-learning, σεμινάριο της επιλογής σας.
- Με τη συγκέντρωση 50 πιστωτικών μονάδων, επιλέγετε και παρακολουθείτε, εντελώς δωρεάν, ένα ταχύρρυθμο e-learning πρόγραμμα της επιλογής σας.
Επικοινωνία
Για να παρακολουθήσετε το σεμινάριο είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής
Πληροφορίες - Εγγραφές:
- Τηλέφωνο: 210-3846930 (Δευτέρα έως Παρασκευή: 11:00-21:00)
- e-mail: ΕΝΤΥΠΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
- sms: 698 68 09 035 (ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ e-mail ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ)