Επιμορφωτικό Σεμινάριο:
"Δρω Εικαστικά" στον Αυτισμό
Σύνδεση της Διερευνητικής Δραματοποίησης με την Εικαστική Δραστηριότητα, στην Εκπαίδευση των Παιδιών στο Φάσμα του Αυτισμού
- Εξ ολοκλήρου E-learning Σεμινάριο
- Σύγχρονη Εκπαίδευση (live streaming)
- Ημερομηνίες Διεξαγωγής: Σάββατο 19 και Κυριακή 20/02/22 (10:00-14:00)
- Επιμορφώτρια: Δρ. Αποστολία Πάστρα, Ψυχοπαιδαγωγός Τέχνης
- Δίδακτρα: 50€, Εκπαιδευτικοί: 40€ Άνεργοι-Φοιτητές-Πολύτεκνοι-ΑμΕΑ: 30€, Κάτοχοι Ετήσιας Κάρτας Σεμιναρίων ΑΙΕ: Δωρεάν
- Παρέχονται: Σημειώσεις - Βιβλιογραφία - Βεβαίωση Παρακολούθησης,
Λίγα λόγια για το σεμινάριο
Η αναγνώριση της αδυναμίας των παιδιών με ΔΑΦ να κατανοούν και να χρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους ορισμένες εκφράσεις με αφηρημένο περιεχόμενο, προκειμένου να γίνονται πιο κατανοητά τα συναισθήματά τους, από τους γονείς και τους εκπαιδευτές τους, έθεσε τον προβληματισμό της σύνδεσης της διερευνητικής δραματοποίησης που περιέχει διαδικασίες αλληλόδρασης και διερεύνησης ενός θέματος με την εικαστική τέχνη. Συγκεκριμένα, η εφαρμογή της διερευνητικής δραματοποίησης με την εικαστική τέχνη καθώς εμπεριέχει τη διερευνητική γνώση γίνεται ένα διαδραστικό θέατρο και εικαστικό εργαστήριο, που παρέχει τη δυνατότητα της αυτενέργειας, της αυτοπληροφόρησης, της απεικόνισης των εσωτερικών πτυχών του εαυτού και μεταλλάσσει τη σχέση με τους άλλους και επιπλέον καλλιεργεί τις εκφραστικές δυνατότητες των παιδιών με τα καταπιεσμένα μέρη του εαυτού τους.
Το σκεπτικό της σύνδεσης της διερευνητικής δραματοποίησης με την εικαστική δραστηριότητα προκύπτει από τα εξής :
- Η εκπαίδευση των ατόμων με ΔΑΦ που βρίσκονται στα πρώτα στάδια της εφηβείας γίνεται όλο πιο δύσκολη καθώς εμφανίζουν ακόμη πιο ιδιόμορφο στυλ κοινωνικών, επικοινωνιακών και διαπροσωπικών σχέσεων. Επομένως, η ανάγκη να προκύψουν στρατηγικές που προάγουν την επικοινωνία και την κοινωνικοποίηση ώστε να βοηθήσουμε τα άτομα αυτά να αντιμετωπίσουν τον λαβύρινθο των διαπροσωπικών τους σχέσεων, είναι τεράστια και είναι αναγκαίο οι θεραπευτές να πειραματίζονται σε νέες ιδέες για τη διδασκαλία τους.
- ενώ εφαρμόζονται βοηθητικές πολυαισθητηριακές μέθοδοι για τη γλωσσική ικανότητα των ατόμων με ΔΑΦ όπως η Prompt, Phoneme Touch and Say, cued speech, τα συστήματα Makaton, Pecs (Faherty, 2000) οι οποίες βελτιώνουν τη φωνολογική υπόσταση της λέξης, τη δημιουργία προτάσεων, τις βασικές δεξιότητες επικοινωνίας, την εδραίωση ελέγχου ερεθίσματος, τη λεκτική οργάνωση επιθυμιών και δίνουν πρωτοβουλίες, υπάρχει έλλειμμα στην απεικόνιση των αφηρημένων εννοιών.
- Οι αφηρημένες έννοιες δημιουργούν δυσκολίες κατανόησης και στα φυσιολογικά παιδιά, η διδαχή τους σε αυτιστικούς αποτελεί μια πρόκληση καθώς οι αυτιστικοί στην προεφηβεία και εφηβεία «βομβαρδίζονται» από σωματικές και ορμονικές αλλαγές, νιώθουν περίπλοκα συναισθήματα. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας (National Institute of Mental Health, 2000) κατά την εφηβεία τα αυτιστικά άτομα συνειδητοποιούν τη διαφορετικότητά τους σε σχέση με τους συνομηλίκους, κάτι για το οποίο μπορεί να μην είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν με πιθανό αποτέλεσμα να αντιδράσουν καταφεύγοντας σε συμπεριφορές που είχαν ξεπεράσει πριν πολύ καιρό, όπως επιθετικότητα και ρυθμικές επαναλαμβανόμενες κινήσεις του σώματος.
Η επιλογή της διερευνητικής δραματοποίησης με την εικαστική δραστηριότητα για την εμπέδωση των αφηρημένων εννοιών, οι οποίες δεν γεννούν συγκεκριμένες νοητικές εικόνες στο μυαλό του αυτιστικού και χρήζουν παραδειγμάτων και επεξηγήσεων, στηρίζεται:
- στη διαδραστική μορφή της, που προσφέρει στους αυτιστικούς πολλές ευκαιρίες παραδειγμάτων, επαναλήψεων, αυτενέργειας και αυτοπληροφόρησης
- στη δυνατότητα να περιλαμβάνει τα προσωπικά προβλήματα του κάθε συμμετέχοντα και να τον οδηγεί στη δοκιμή λύσεων μέχρι να αποδεχτεί αυτήν που του ταιριάζει
- στην ομοιότητά της με τη μέθοδο «των κοινωνικών ιστοριών» όπου οι αυτιστικοί μαθαίνουν να κατανοούν τα προβλήματά τους, να εντοπίζουν τις αιτίες και να βρίσκουν λύσεις με τη συνεργασία του εκπαιδευτή-θεραπευτή τους
- στην ασφάλεια του περιβάλλοντος που προσφέρεται όπου οι λύσεις δοκιμάζονται και δεν υπάρχουν καταλυτικές αποφάσεις
- στην απουσία του χαρακτηριστικού των παιχνιδιών, νικημένοι και ηττημένοι, στοιχείο που αγχώνει ιδιαίτερα τα αυτιστικά άτομα
- στη δυνατότητά της να μπαίνεις στη θέση του «άλλου» και να αποκτάς «πιθανούς εαυτούς»
- στην ικανότητα της διερευνητικής δραματοποίησης να μεταφέρει το κέντρο βάρους της εμπειρίας από τη βίωση της δράσης στην κατανόησή της. Η ικανότητα αυτή μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά και καθοδηγητικά στα ελλειμματικά, νοητικά και κοινωνικά πεδία του αυτισμού
Περιεχόμενα - σεμιναρίου
Διήμερο εργαστηρίο, διερευνητικά αφηρημένων εννοιών και εικαστικά αποτυπωμένων, με τίτλο «Δρω εικαστικά», δομημένο σε Α και Β Μέρος και αποτελούμενο από 6 ενότητες:
Α΄ΜΕΡΟΣ
- 1η ενότητα: «Μάσκα-μύθος-μεταφορά. Μαθαίνω ποιος στ΄αλήθεια είσαι;»
- 2η ενότητα: «Σώμα-καταφύγιο»
- 3η ενότητα: «Σώμα-παραμύθι-α΄ μέρος »
Β΄ΜΕΡΟΣ
- 4η ενότητα: «Σώμα-παραμύθι-β΄ μέρος »
- 5η ενότητα. «Η κινητική μου ταυτότητα»
- 6η ενότητα: «Η ώρα της επιστροφής. Ετοιμάζω τα δώρα».
Στόχος του εργαστηρίου είναι να βελτιώσει τις γνώσεις των συμμετεχόντων στη συμπεριφορική εικόνα των ατόμων τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης και να αποτελέσει μια διαδρομή βαθύτερης ανάλυσης των συναισθημάτων τους καθώς θα δομηθεί η δυνατότητα στα μέλη της ομάδας να αναπτύξουν ένα αυτοστοχαστικό σπιράλ εικαστικής δραματοποιημένης δράσης, μέσα από την παρατήρηση, τον στοχασμό και τις σιωπές.
Μετά την ολοκλήρωση του εργαστηρίου θα δοθεί στους συμμετέχοντες έντυπο υλικό των τεσσάρων δομημένων ενοτήτων για να αυτοσχεδιάζουν στα «Δρω-εικαστικά» ταξίδια τους με τα παιδιά όλης της γης.
Επιμορφώτρια: Δρ. Αποστολία Πάστρα, Ψυχοπαιδαγωγός Τέχνης Ψυχοπαιδαγωγός,
Απόφοιτη Παιδαγωγικής Σχολής, Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Διδάκτωρ Πάντειου Πανεπιστημίου Αθηνών, του τμήματος Ψυχολογίας, Μετεκπαιδευθείσα στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, μεταδιδάκτορας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του τμήματος θεατρικών σπουδών, ενταγμένη στο Μητρώο του ΕΚΕΠΙΣ ειδικής εκπαίδευσης, με επαγγελματική εμπειρία στο χώρο της Ειδικής Αγωγής από το 1993, εργάζεται με παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές μέσω της τέχνης και έχει εξειδικευτεί σε δομημένα προγράμματα διδασκαλίας της Ειδικής Αγωγής. Επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου FREDERICK της Κύπρου. Συνεργάζεται με ιδρύματα και φορείς τέχνης, οργανώνοντας και σκηνοθετώντας θεατρικές συναντήσεις για παιδιά και ενήλικες. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως υπάλληλος στο τμήμα πολιτισμού της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και ανήκει στην ομάδα έργου Creative@Hubs – Holistic networking of creative industries via hubs, του Ευρωπαϊκού Προγράμματος INTERREG, για την πολιτισμική βιομηχανία.
Για να παρακολουθήσετε το σεμινάριο είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής
Πληροφορίες - Εγγραφές:
- Τηλέφωνο: 210-3846930 (Δευτέρα έως Παρασκευή: 10:00-18:00)
- e-mail: ΕΝΤΥΠΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
- sms: 698 68 09 035 (ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ e-mail ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ)